Muallafah adalah bentuk jamak dari kata muallaf, yang berasal dari kata al-ulfah
(الأُلْفًة), maknanya adalah menyatukan, melunakkan dan
menjinakkan. Orang Arab menyebut hewan yang jinak dan hidup di
sekeliling manusia dengan sebutan hayawan alif, atau hewan peliharaan.
Allafa bainal qulub (ألف بين القلوب) bermakna menyatukan atau menundukkan hati manusia yang berbeda-beda, sebagaimana disebutkan di dalam Al-Quran :
Al-Imam Az-Zuhri menafsirkan makna al-muallafati qulubuhum sebagai :
Sedangkan dalam definisi para ulama fiqih, didefinisikan sebagai :
Di dalam shahih Muslim disebutkan bahwa Rasulullah SAW telah
memberikan sebagian harta zakat untuk Abu Sufyan bin Al-Harb, Safwan bin
Umayyah, 'Uyainah bin Hishn, Al-Aqra' bin Habis dan Abbas bin
Mirdas, masing-masing 100 ekor unta.
Bahkan kepada 'Alqamah bin Ulatsah diberikan harta ghanimah perang Hunain. Semua itu dalam rangka membujuk hati mereka agar minimal mengurangi permusuhan kepada Islam. Dan kalau bisa sampai masuk Islam, tentu akan lebih baik lagi.
Golongan mualaf adalah antara mereka yang layak menerima zakat. Ia sebagaimana yang terkandung dalam firman Allah yang maksudnya: Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang fakir, orang miskin dan amil-amil yang menguruskannya dan orang mualaf...(at-Taubah: 60)
Allafa bainal qulub (ألف بين القلوب) bermakna menyatukan atau menundukkan hati manusia yang berbeda-beda, sebagaimana disebutkan di dalam Al-Quran :
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلاَ
تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ
أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ
إِخْوَانًا
" Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali Allah, dan janganlah
kamu bercerai berai, dan ingatlah akan ni'mat Allah kepadamu ketika kamu
dahulu bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu
menjadilah kamu karena ni'mat Allah, orang-orang yang bersaudara". (QS.
Ali Imran : 103)
2. Istilah
Sedangkan secara istilah syariah, para ulama mendefiniskan makna al-muallafati qulubuhum dengan berbagai pengertian dan definisi :Al-Imam Az-Zuhri menafsirkan makna al-muallafati qulubuhum sebagai :
مَنْ أَسْلَمَ مِنْ يَهُودِيٍّّ أَوْ نَصْرَانِيٍّ وَإِنْ كَانَ غَنِيّاً
Orang yahudi atau nasrani yang masuk Islam walaupun mereka kaya.
Sedangkan dalam definisi para ulama fiqih, didefinisikan sebagai :
الَّذِينَ يُرَادُ تَأْلِيفُ قُلُوبِهِمْ
بِالاِسْتِمَالَةِ إِلَى الإِْسْلاَمِ أَوْ تَقْرِيرًا لَهُمْ عَلَى
الإِْسْلاَمِ أَوْ كَفُّ شَرِّهِمْ عَنِ المـسْلِمِينَ أَوْ نَصْرُهُمْ
عَلَى عَدُوٍّ لَهُمْ
Orang-orang yang diinginkan agar terbujuk hatinya untuk masuk
Islam, atau sebagai taqrir untuk masuk Islam, atau untuk menghindarkan
kejahatan mereka atas umat Islam, atau untuk membela mereka atas
musuh-musuh mereka. B. Masyru'iyah
Al-Muallaf qulubuhum ditegaskan di dalam Al-Quran Al-Kariem sebagai pihak yang berhak menerima pembagian harta zakat.
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ… وَالمـؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ
"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk… para mu'allaf yang dibujuk hatinya."(QS. At-Taubah : 60)
Bahkan kepada 'Alqamah bin Ulatsah diberikan harta ghanimah perang Hunain. Semua itu dalam rangka membujuk hati mereka agar minimal mengurangi permusuhan kepada Islam. Dan kalau bisa sampai masuk Islam, tentu akan lebih baik lagi.
Golongan mualaf adalah antara mereka yang layak menerima zakat. Ia sebagaimana yang terkandung dalam firman Allah yang maksudnya: Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang fakir, orang miskin dan amil-amil yang menguruskannya dan orang mualaf...(at-Taubah: 60)
Golongan mualaf ini seperti yang disebut oleh Prof.
Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Fiqh al-Zakat boleh dibahagikan secara
umumnya kepada kategori berikut:
1) Golongan yang diharapkan keislamannya atau
keislaman keluarga serta kaumnya. Ini seperti yang berlaku kepada Safwan bin
Umayyah yang pada masa pembukaan Kota Mekah diberikan keamanan oleh Rasulullah
SAW dan diberi masa untuk memikirkan tentang dirinya (sama ada mahu memeluk atau
sebaliknya). Kemudian beliau kembali bertemu Nabi dan turut
berperang bersama kaum Muslimin dalam peperangan Hunain, yang ketika itu beliau
masih belum lagi memeluk Islam. Kemudian Rasulullah SAW memberinya sejumlah unta
yang banyak dari sebuah lembah (wadi), sambil menyatakan ini adalah pemberian
orang yang tidak takut akan kefakiran. Dengan pemberian itu Safwan bin Umayyah
memeluk Islam.
2) Golongan orang yang ditakuti akan kejahatan
mereka. Mereka ini dimasukkan ke dalam kelompok penerima zakat, dengan harapan
dapat mencegah kejahatannya. Dalam riwayat Ibnu Abbas dikatakan, bahawa ada
suatu kaum datang kepada Nabi SAW yang apabila mereka diberi bahagian dari
zakat, mereka memuji Islam dengan menyatakan: “Inilah agama yang baik!” Akan tetapi
apabila mereka tidak diberi, mereka mencelanya.
3) Golongan orang yang baru memeluk Islam. Mereka perlu diberi perhatian
agar bertambah mantap keyakinannya terhadap Islam.
Berdasarkan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor tahun 2003, perkataan Muallaf merujuk kepada :
" seseorang yang baru memeluk agama Islam sebagaimana yang ditafsirkan dibawah seksyen 2 Enakmen"
BAHAGIAN IX
MEMELUK AGAMA ISLAM
Kehendak-kehendak bagi pemelukan agama Islam
107. (1) Kehendak-kehendak yang berikut hendaklah dipatuhi bagi pemelukan sah agama Islam oleh seseorang;
(a) orang itu mestilah mengucapkan dua kalimah Syahadah dalam bahasa Arab secara yang semunasabahnya jelas;
(b) pada masa dia mengucap dua kalimah Syahadah itu, orang itu mestilah sedar bahawa kalimah itu bermakna “Aku menjadi saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku menjadi saksi bahawa Nabi Muhammad S.A.W. ialah
Pesuruh Allah”; dan
(c) pengucapan itu mestilah dibuat dengan kerelaan hati orang itu sendiri.
Saat memeluk agama Islam
108. Seseorang itu memeluk agama Islam dan menjadi seorang orang Islam sebaik-baik sahaja dia habis mengucap dua kalimah Syahadah dengan syarat bahawa kehendak-kehendak seksyen 107 adalah dipenuhi; dan orang itu selepas itu disebut muallaf.
No comments:
Post a Comment